שיקום נהיגה לאחר אירוע מוחי – חלק ב'
בחלקו הראשון של המאמר סקרנו את הבעיות השכיחות בנהיגה לאחר אירוע מוחי, הסברנו כיצד מתבצע הדיווח לרשויות על השינוי במצב הבריאותי ומהם הקוים המנחים את המרכז הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) בהתייחסות לאדם לאחר אירוע מוחי.
בחלק זה אסקור את נושא שיקום יכולות הנהיגה כחלק מתהליך השיקום לאחר אירוע מוחי.
באופן כללי מטרות שיקום הנהיגה הן:
- להעריך את יכולת הנהיגה הקיימת לאחר האירוע
- לשפר מה שניתן באמצעות תרגול מתאים
- במקביל, להתאים אביזרי עזר לנהג ו/או לרכב כדי לאפשר נהיגה בטוחה גם אם נותרו מגבלות גופניות.
שיקום הנהיגה מתבצע במספר מכונים לשיקום נהיגה לאחר אירוע מוחי.
המכונים מבצעים הערכה של יכולות הנהיגה, שיקום של כישורי נהיגה ומציעים התאמות לרכב שיכולות להקל על הנהיגה.
הערכת כישורי הנהיגה לאחר אירוע מוחי
הערכת כישורי הנהיגה מתבצעת בדרך-כלל ע"י מרפאה בעיסוק שהוכשרה לכך, וכוללת:
- הערכה של יכולות גופניות הנדרשות לנהיגה בטוחה: הערכה של תפקודי ראיה, מיומנויות מוטוריות, זמן תגובה, תפיסה חזותית, מיומנויות קוגניטיביות והתנהגותיות
- הערכת נהיגה סטטית: בדיקת יכולת מעברים ברכב (כניסה לרכב / יציאה מהרכב) ושימוש יעיל במנגנוניו
- הערכת נהיגה דינאמית באמצעות סימולטור המדמה נהיגה במכונית בסביבה מדומה. בסימולטור הנבדק משתמש בדוושות לעצירה והאצה, ובהגה עם כפתורים לשימושים שונים כגון איתות. על המסך מוקרן מסלול נסיעה המשתנה בהתאם לבחירת המפעיל. הנהיגה בסימולטור מלווה במשוב חזותי ושמיעתי, ובזמן הנסיעה נשמרים נתונים שונים כגון מהירות נסיעה, מיקום הרכב בנתיב ומרחק עצירה.
- הערכת נהיגה מעשית (בכביש) המבוצעת בנהיגה ברכב של מורה נהיגה בליווי מרפאה בעיסוק, המעריכה את נקודות התורפה שהתגלו בשלבים הקודמים. בזמן הנהיגה נבדקות יכולות השליטה ברכב, שמירה על מיקום הרכב בנתיב, שמירה על מהירות, ציות לתמרורים ועוד.
- הערכת צורך בהתאמות לרכב שתאפשרנה נהיגה בטוחה עם המגבלות שנותרו בסיום התהליך
אבזור שניתן להתקין ברכב להקלה על הנהיגה לאחר אירוע מוחי
האביזרים השכיחים הם:
- מנגנון יד – מאפשר הפעלת הדוושות (גז/ברקס) באמצעות יד אחת. הנהיגה עם מנגנון יד מותירה יד אחת בלבד לאחיזת ההגה ולכן מחייבת התקנה של גולה בגלגל ההגה (תפוח הגה). בנוסף מתקינים בהתאם לצורך מחסום מתקפל לדוושת הגז המקורית כדי למנוע מהנכה להפעיל בטעות את הדוושה עם רגל ימין
- תפוח על גלגל ההגה – מעין 'גולה' המוקנת על גלגל ההגה ומאפשרת שליטה בהגה באמצעות יד אחת
- תפוח הגה משודרג – במקרים של שיתוק מלא של יד שמאל ניתן להתקין תפוח הגה משודרג המאפשר לנכה להפעיל בנוחות את כל הפונקציות (איתות, צופר ומגבים) בלי לעזוב את תפוח ההגה
- ידית איתות בצד ימין – ידית האיתות המקורית של הרכב נמצאת בצד שמאל של ההגה. נהג המוגבל ביד שמאל ונוהג בעזרת תפוח הגה ליד ימין אינו יכול להפעיל כך את ידית האיתות של הרכב. מערכת מכנית פשוטה מאפשרת לנהג להפעיל את ידית האיתות בעזרת יד ימין מבלי לעזוב את ההגה
- דוושת מאיץ שמאלית – כאשר הרגל הימנית אינה מתפקדת במידה המאפשרת להפעיל בצורה בטוחה את דוושת הגז המקורית של הרכב, דוושת מאיץ שמאלית מאפשרת להפעיל את דוושת הגז ברגל שמאל, אך גם משאירה את האפשרות לנהג רגיל להמשיך לנהוג עם דוושת הגז הימנית
אלא האביזרים הפשוטים יחסית. ניתן היום להתאים רכב לנהיגה ללא צורך לקום מכסא גלגלים, החל מהתקנת מנוף לכניסה רכב, דרך סידור מחדש של המושבים ברכב שיאפשר הגעה עם כסא גלגלים עד מקום הנהג, וכלה באביזרי השליטה המתאימים לנהיגה מתוך כסא הגלגלים.
לנוחותכם ריכזתי רשימה של חברות המתקינות אביזרי נהיגה ברכב לאחר אירוע מוחי.
מערכות בטיחות לרכב לקהל הרחב
ישנן מערכות בטיחות לרכב המיועדות לקהל הרחב (ל'בריאים') ויכולות לסייע מאוד לנהיגה לאחר אירוע מוחי ולשפר את בטיחות הנהג והסביבה.
מערכות אלו מתריעות על סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק מהרכב שמלפנים, נותנות משוב בזמן נהיגה לאחור ועוד.
בין המערכות המוכרות בארץ נמצאות מובילאיי, אוואקס ומובון. מחירי המערכות אינם גבוהים וקיים החזר (חלקי) ממשרד הרישוי בצורת אגרת רשיון רכב מופחתת לאחר התקנת המערכת.
שיקום יכולות נהיגה לאחר אירוע מוחי
לאחר הערכת היכולות ובמקביל להתאמת אביזרי הנהיגה (אם צריך), במרכזי שיקום הנהיגה ניתן להתאמן ספציפית על כישורים הנדרשים לנהיגה ברכב. האימון כולל את הרכיבים הבאים:
- אימון על גבי סימולטור נהיגה נייח (לא בכביש)
- הכרת המוגבלויות הפחות גלויות בנסיעה – מגבלות בשדה הראייה, מגבלות קוגניטיביות (קשב מוגבל, קושי בהעברת קשב מהתרחשויות בתוך הרכב להתרחשויות בחוץ וכו'), שינוי ביכולות עם התארכות הנסיעה, תפקוד שונה בלילה מול תפקוד ביום וכו'
- למידת אסטרטגיות נהיגה חדשות המפצות (אם ניתן) על המוגבלויות הקיימות
- נסיעה ברכב 'בחוץ' עם מורה לנהיגה בעל רכב המותאם לנהיגה עם אביזרי עזר
סיכום תהליך השיקום וקשר עם גורמים רפואיים ורגולטוריים
בסיום התהליך מקבל המשתקם בדרך כלל דו"ח המסכם את ממצאי האבחון.
הדו"ח מתייחס לליקויים הקיימים ולאביזרים הנדרשים כדי לאפשר נהיגה בטוחה.
הדו"ח משמש את המשתקם לעדכון הרופא המטפל וכן בעת פניה למרב"ד או למשרד הרישוי לשם אישור המשך נהיגה ברכב.
הדו"ח יכול לשמש גם לקשר עם גורמים נוספים המעורבים בתהליך החזרה לנהיגה כמו המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, מורים לנהיגה ומתקיני אביזרי רכב.
האם חובה ללכת למרכז לשיקום כישורי נהיגה?
לא. החובה היחידה היא מול הרגולטור (משרד הרישוי / המרב"ד).
עם זאת, המרכזים לשיקום הנהיגה מסייעים לחזרה בטוחה יותר לכביש, וכן להכנה לבדיקה לקביעת כשירות לנהיגה במרב"ד (אם יש צורך בכך).
מה עושים כאשר לא ניתן לחזור לנהוג לאחר האירוע?
כמה דברים שיכולים לעזור במצב כזה:
- ניתן לקבל קצבת ניידות מהביטוח הלאומי
- קיימת אפשרות למטפלים (גם לעובדים זרים) להוציא רשיון נהיגה ישראלי כדי שיוכלו להסיע את המטופל למחוז חפצו